söndag 9 oktober 2011

duş = duscha

Varje gång jag va hemma hos alex mitt på dan när jag bodde i alanya, eller när jag pratar med honom i telefon på dagen här hemma, så säger han alltid till mig "tamam askim, i will take little relax now, then make duş and go fix my hair" på sin turk-engelska. Eller när jag va hos honom, så brukade han säga "i will make duş now, you want come?". Och varje gång har jag alltid skrattat åt honom och rättat honom och sagt "no alex, take shower, not make duş". Och varenda gång har jag alltid undrat: varför säger han make duş? Så idag tänkte jag att jag ska minnsan kolla vad duscha heter på turkiska, och då heter de ju såklart duş. Duş på turkiska och dusch på svenska uttalas nästan exakt likadant, så nu fattar jag varför han säger sådär haha. Det är flera ord han säger på turkiska som är lika engelskans eller svenskans när han pratar med mig, och ibland pratar han bara turkiska. Tur att jag förstår mer än vad jag kan prata i alla fall!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar